Thursday 21 November 2013

Cerita tentang cinta


Hello sayang, sayang kat mana? (message)

‘Eh, takkan la hantar sms macam ni kot kat dia? Ni tak cukup beradab lagi nih, kalau tak nanti macam mana nak ambil hati dia’, getus hati Sall.

Hello sayang, sayang sihat? Boleh sayang tahu sayang di mana?

‘yang ni lagi ok kot’

Message sent

Seulas senyuman beserta lesung pipit menghiasi wajah kacak Sall.

‘andai indahnya jika aku dapat bersamanya sepanjang masa’

Tiba – tiba

‘oiiiii broooooo’, satu jeritan dari sisi kanan Sall.

Dosh kelihatan berlari anak kearahnya.

‘haiihhh, potong stim betul la, baru nak layan perasaan sorang – sorang’, Sall cuba 
untuk mengatur langkah dari tempat itu.

‘aihhh, nak pergi mana tu? Jom la sini aku belanja kau. Aku ad benda nak Tanya kt kau nih?’

‘belanja? Hahaha, no problem. Member baik punya hal, aku sanggup dengar bro’

‘cepat la, kau nak order apa? Aku belanja minum je, lagi pun kau baru makan kan?’

‘hmmm, ala, kau buat tak faham pulak air feveret aku’

‘sory la bro, aku lupa la’

‘air tembikai laici. Air ni kau kena ingat, entah – entah kau nak belanja aku lagi ke, senang sikit kau nak beli. Hahahaha’

‘aku pun nak sama dengan kau la, nak cuba cita rasa baru’

Waiter kedai tersebut menulis order dua sahabat tersebut.

‘ha! Apa yang kau nak cerita tadi, gaya macam penting je’

‘huh, mestilah penting kalau tak aku tak cari kau untuk discuss benda nih. Sebenarnya hubungan aku dengan awek aku makin tegang la’

‘ouh, tentang awek kau Dini tu ke, nape dengan dia? Dia mintak clash ke?’

‘tak la, tapi aku yang nak mintak clash sebenarnya’

‘eh, asal plak? Aku rasa Dini tu dah cukup perfect dah untuk kau. Bukan senang tau nak cari orang macam dia. Rupa ada, akademik ada, senang cerita semua benda complete 
la, tak de cacat cela. Cube kau cerita sikit kenapa’

‘hmm. Kelmarin lepas habis kelas Thermodynamics, aku macam terfikir satu benda la. Aku terfikir kenapa aku minat, suka dan jatuh cinta kat Dini tu. Yela kan, kalau dalam dunia ni kan semua benda ada sebab sesuatu benda tu berlaku, macam kt dalam Thermodynamics, suhu boleh berubah dengan ada nya compressor. Pastu orang letak valve untuk turunkan tekanan kat dalam satu system tu’

‘ala kau ni, buat pe kau pening – pening fikir tentang benda macam tu. Kau minat dia mestilah sebab dia cantik pastu sebab dia pandai dan dia kaya. Ala takkan la tu pun aku nak ajar kot’

‘memang la dia cantik, dia pandai, dia kaya, tapi kau tak rasa pelik ke, kalau aku suka dia sebab benda tu, kenapa aku tak minat orang lain atas sebab yang sama? Kalau nak cakap cantik, aku rasa semua perempuan lawa, tapi kalau nak cakap perempuan tu lawa, pandai and kaya, ada je perempuan lain yang lagi kaya, lagi pandai dan lagi lawa daripada Dini tu. Tapi kenapa Dini? Lagi satu, kau tak rasa kau ni narrow - minded ke?’

‘narrow – minded?’

‘yela, cuba kau fikir balik, kalau aku rasa awek aku lawa, kat uni kita ni ada beribu – ribu lagi perempuan lain. Itu tak masuk lagi uni kat tempat lain. Pastu nanti waktu aku dah graduate nanti, pastu kerja. Waktu kerja nanti, entah - entah nanti ada perempuan yang lagi lawa, pandai dan kaya. Kau tak rasa camtu ke? Lagi – lagi nanti kalau kita dapat fly pegi oversea, entah – entah dapat kahwin dengan minah salleh, perghhh. Tak pun kalau awek kita pergi oversea, for sure la mata biru mat salleh tu lagi memikau daripada mata hitam kita yang biasa ni. Tak ke nanti kita sendiri yang jeles tak tentu pasal. Kadang – kadang aku rasa macam aku minat awek aku tu tanpa sebab yang kukuh. Baru aku sedar’

‘haah kan…’

‘then, aku rasa coupling ni satu pembaziran la. Cuba kau bayang kan, kalau setiap hari aku nak kena call awek aku, pastu bila call, bukan kejap je. Mau dekat 2 – 3 jam. Pokai bak ang. Lepas tu, bila dating, takkan la aku nak mintak dia yang belanja aku, jatuh la standard aku nanti, for sure la aku yang belanja dia. Pastu time lunch waktu dating tu, takkan la aku nak makan kat food court kot, kalau food court, baik makan kat rumah je, paling cikai pun nak kena bawak pegi KFC. Cuba kalau aku pergi makan sorang – sorang tapi dengan kos yang sama aku pergi dating dengan awek aku, mau aku jadi sihat macam bob tu. Hahahah’

‘ala, sekarang kan banyak dah pelan calling yang murah, kau amek jela yang tu’

‘kemudian, kau rasa kalau kau nak awek kan, kau nak jenis pengemas ke jenis yang serabai tak teratur?’

‘confirm – confirm la aku nak yang jenis pengemas, so nanti time aku dah kahwin nanti tak de la sepah sangat rumah aku walaupun aku ni jenis yang pengemas sangat’

‘tapi cuba kau fikir balik, kalau dia dah spent masa dia 2 -3 jam calling dengan kau, pastu dengan assignment berlambak lagi, celah masa mana dia kemas barang dia? Pelik tak? Benda yang sama la kalau kau nak cek dia pandai masak ke tak. Kenapa waktu time dating dia tak pernah bawak bekal dengan dia? Kenapa dia nak tarik kau masuk dalam kedai makan? Aku rasa jawapan dia satu je; tak pandai masak. Pendapat aku jela’

‘ye tak ye jugak kan’, angguk Sall

‘dari segi rasional nya la, aku yang final year ni, assignment berlambak, pastu dengan persatuan sana – sini lagi dengan final year project lagi siap dengan presentation lagi, benda – benda dah cukup memeningkan aku. Pastu kalau aku ada awek, mestilah dia nak cerita masalah dia kat aku, kalau masalah dia, masalah simple tak pe, ni tak. Aku rasa macam masalah dia tu dah macam dua kali ganda lagi payah nak diselesaikan dari assignment aku. Pastu bila masalah dia dah setel, nanti start la aku dah penat tak de tenaga nak buat segala benda alah assignment dengan project aku tu. Belum sempat nak on kalkulator aku dah tidur dah. Memenatkan. Lagi senang kalau aku clash je’

‘ala aku tengok budak – budak tu ada je yang score tapi couple. Siap dua – dua naik pentas lagi. Pastu kau tak nak ke rasa dihargai or rasa disayangi oleh insan lain?’

‘naik pentas tu aku tak kisah, diorang lain. Yela, kalau sorang bawak Nissan Fairlady pastu lagi sorang bawak Audi TT, memang aku tak kisah la. Anak orang kaya. Kalau fail kat uni pun, diorang still boleh gadai kete tu buat modal bisnes. Tapi, kalau aku gagal, siapa nak bayar PTPTN aku nanti? Aku rasa ada je cara lain untuk rasa dihargai tapi dengan modal yang lebih rendah. Kau tak rasa ke family kau sayang sangat kat kau. Aku rasa rasa kalau dia tak sayang kau, kau tak de kat sini. Plus, parent kau ada mintak kau belanje diorang tak? Aku rasa kalau kau yang mintak belanja mungkin ada la kebarangkalian di situ. Hahahaha’

‘amboi, perli nampak. Hahaha’, Sall tepuk belakang badan Dosh

‘ala, sekali sekala gurau member. hahaha’

Waiter datang membawa dua air tembikai laici. Kemerahan dan terdapat warna putih laici yang tidak beberapa jelas pada cawan.

‘terima kasih’, ucap Dosh dan Sall pada waiter tersebut.

No comments:

Post a Comment